pratbubblan.blogg.se

2014-02-07
19:39:00

Populärast just nu: Miss Fredag med sitt stora krus av fördelar!

 
 
Vill idag försöka klargöra, i mitt skadade Svensson Svensson-  huvve varför Fredag blivit veckornas babe-magnet!

Om man backar bandet sisådär x-antal hundra år så var Söndag den dag som flest längtade efter. Vilodagen. Dagen då man kunde lägga sig på träbänken och fisa högt och högre makter ansåg att det var tillåtet.
Sedan vill jag nog tro att Lördagen var den som blev mest efterlängtad - karameller i glasskålar, främmat på eftermiddagen med en härligt torr kanelbulle till fikat.
Men nu får Lördag så snällt gå åt sidan - för vi har en ny stjärna på veckomenyn som slår dom andra dagarna med hästlängder .
Låt mig få presentera, inte helt otippade:

FREDAG.

Aldrig förr har Fredagen tyckts dominera våra stressade veckosjälar så mycket som den gör idag.

Men denna redogörelse är som vanligt när jag skriver, inte baserad på SIFO-undersökningar eller intervjuer av grannarna.
Utan det är nog mer mina egna värderingar av denna dag,  som kommer framkrypandes mellan raderna. 

Slutsatserna är dragna ur mitt egna liv som så många gånger förr.
Detta är ingen rätt eller fel - analys. Detta är en bara en simpel - "Hur jag tror vi resonerar" -  innan och under veckans populäraste dag. Fredagen.

Jag måste få detta ur mig innan jag börja spy Estrella chips och utsöndra Coca Cola kaskader över hela mitt alltför oanvändna tagnetbord.

Måndagarna får hänga ihop med sina vänner Tisdag, Onsdag och Tordags -  för dom är ungefär lika poppis.
Men faktum är - att ju nämre Fredag du kommer desto mer snällt finns det att säga om dagen du är på.

Exempel på konversationer på en arbetsplats som är relaterade till ämnet:

Måndag: - Vad gjorde ni helgen?
En aningen tung och repeterad frågeställning, som du utbyter tillsammans med dem kollegor som du byter kaffefiltret ihop med. Varav ditt svar till kollegans utlägg om helgens förträffligheter, ofta är följt av ett krystat "Mmmhum, trevligt!" Men inte för att du inte bryr dej, men för att du får flashbacks till hur skönt det kändes i fredagskväll och hur mycket du längtar dit just nu. Redan.

Tisdag: - Vad ska ni göra i helgen?
Genom att prata om dess existens känns den nämre.

Onsdag: - Snart Fredag.
Ett plågsamt men ändå skönt konstaterande. Plågsamt för du vet att endast halva tiden dit har gått. Skönt av samma anledning.

Torsdag: - Bara idag kvar - fredag imorron!
Du lurar dig själv att palla med en dag till. Detta underlättar kopiator-häng och byte av häftmaskinens metall-clips. 

Fredag: - Fredaaaaagsmyyyyyyyyyys!!!! 
Hörs över hela kontorslandskapet, iklädd sångfågelröst. Din effektivitetsnivå är lika med noll eller hundra...beroende på om det påverkar hur dags din hemkomst blir eller ej.


Jag blir smått suspekt till varför denna veckodag har börjat spela så ofantligt stor roll i vår
vardag.
Är allt chips-reklamens fel?
Eller är det vår mentala överlevnad, när vi mitt i veckan har för mycket att hinna med på jobbet?
Eller hemma i köket, när vi nästan vill drämma sleven i diskbänken för att all energi runnit ur oss och det är ärtsoppa över hela dig!?

Redan på måndagen längtar man...snart fredag...snart fredag..
Vad är det som händer på Fredagen egentligen?
Detta måste klargöras.
Så här följer en, enligt mig - "Good reasons  to love Swedish Fridays"

1. Vi har slutat jobba för veckan - No more prestationsångest inför morgondagen, no more running ärenden som allri tycks ta slut, no more tasks att bocka av på to-do-listan, no more krystande smalltalks i kön till kaffemaskinen
- Just you and your sofa making out till På spåret!
 
2. Vi kan tjocka oss i soffan - And get away with it. En snabb kvävning av chips, dipp och godis i halsen är HELT okeyad med det övriga folket i vårt avlånga land. No bad-guilt. At all.

3. Vi kan sitta fast mellan soff-dynorna på obestämd tid -  Utan ställa alarmet på 04.30 och snoozen en timme framåt. Vi kan helt enkelt däcka i vår egen svullning.

4. Vi kan använda fin-porslinet  - Ett snoffsigt glas vitt, rött, plaskvått eller sött you name it, utan dåligt samvete - för det har vi ju förtjänat! Våga inte tänka något annat.

5. Vi kan kolla på dålig tv-underhållning -  För egentligen skiter vi i vad tv:n rullar - sålänge vi kan hålla i finglaset och smaska på något saltigt under tiden.

Detta var bara några av godsakerna som inträffar efter klockan sexton noll-noll vareviga fredag.
Nu är det ju såklart överdrivet och en aningen skrivet i rent underhållningssyfte - men tror nog man kan känna igen sig en del.
Med all rätt. Vi jobbar ju röven av oss fem dagar i veckan för att kunna få uppnå renodlad vardagskärlek var sjunde veckodag.
Fredag- I love you! Forever I suppose.  Du har en kraft som inte många andra dagar besitter. Alltid lika glad när jag når fram till dej.

Men vilken dag blir nästa vecko-hit?
Jag skulle vilja älska Måndagar -  där har minsann Reklam Sverige något att bita i!

Glöm ej. Alla dagar har sin charm!
But nothing beats Friday!

Yours forever.
Kommentarer:
2014-02-07 @ 21:09:56
#1: Ninna

Härligt att du delar med dig av din humor och fantastiska talang med pennan (tangentbordet). Dock betyder inte fredagar mer för mig än andra veckodagar. Att i nästan hela sitt liv jobbat på alla möjliga och omöjliga dagar och nätter, gör att den LEDIGA dagen som följs av ännu en LEDIG dag blir den där härliga fantastiska "fredagen" oavsett om den infaller på en måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag eller söndag. Konstigt nog så verkar det ändå som att söndagar alltid är segdagar, vart man än befinner sig. Är inte det märkligt så säg? :)
Fortsätt skrivandet Sara! Det är underhållande och tänkvärt! Kram <3

2014-02-07 @ 21:36:17
#2: Laban

Ha..ha...love it!!! Idag svullar vi!! :)

2014-02-10 @ 19:07:54
#3: mammiz

Det bästa med fredagen är att man har hela helgen framför sig :-P

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: