pratbubblan.blogg.se

2014-02-26
17:17:00

HÅLLER VI PÅ ATT SPÅRA UR (på tal om skidåkning) ?

 
Följande är en dialog mellan Grevinnan "Terro Von Finans" och hennes guldklimp "Slugi Von Finans".

- Jag vill ha en ny pol mamma.

- Men lilla vännen, vi kan väl inte skaffa en ny pool bara sådär....!? 
Du vet väl att alla barn får inte växa upp med en pool, överhuvudtaget?

- Nej precis mamma! Det är ju det jag menar. Om vi skaffar en ny, så kan ju alla ha glädje av den!

- Hur menar du nu?

       ...

Ja, hur menade Slugi nu?

Idag satt jag med min frukost som består av tjugo olika fågelfrön, en grön smoothie och nybryggt kaffe med en skvätt vatten i (minimjölk - samma sak). Till min frulle skummar jag igenom dem senaste uppdateringarna på facebook. Bara för att inleda dagen med att se hur andra äter sin frukost eller att jag råka läsa en bildigt förklarad text om hurvida deras barns avföring ser ut idag.
Faktiskt sant.
Jag lyssnar på P4 Blekinge i bakgrunden - mestadels för att jag slipper all reklam, jag får veta vilka teaterföreställningar som närliggande kommuner satsar på (som jag ändå aldrig kommer att se), men också för deras varierande spellista.
Så hör jag följande nyhet som nästan får mig att sätta chiafröna och den gröna drinken i halsen:

Vasaloppet kan eventuellt bli inställt för första gången.  Detta pågrund av för många plusgrader i början på veckan - så den snön som ligger på marken kan smälta bort och då måste man simma med skidorna om man ska kunna ta sig igenom hela loppet. Jag kom utsökt att tänka på hur man kunde rädda hela evenemanget genom att helt enkelt döpa det till:

Vasa-doppet.

Kanske jag tolkar det hela på ett mycket felaktigt vis. Kanske är det inte alls så att en effekt av den globala uppvärmningen var det som P4 mellan raderna rapporterade om. Kanske är det bara en slump - att just i år kan man inte åka skidor från Berga By i Sälen till Mora i Dalarna.  Kanske är det bara så och jag ska vara tyst och fortsätta scrolla bland mina vänners status uppdateringar på min smart-telefon. Eller så blev jag så upplyst av nyheten, trotts att dess syfte inte var att få mig att tänka på isbjörnarna på nordpolen, att jag helt enkelt var tvungen att skriva något om det.

Jag valde att falla för den senare frestelsen. Inte bara för miljöns skull men för att jag blev nostalgisk igår när jag såg ett youtube-klipp från nitti-sju, med ett avsnitt från musikprogramet "Voxpop" och jag har tänkt mycket på hur fort vår tillvaro har förändrats senaste åren.

En generation sa en gång att : "Det var bättre förr..."
Den yngre generationen svarade: "Äsch ni är bara gamla och behöver acceptera att utvecklingen går framåt."

Jag var den där yngre generationen - som tyckte att dem som yttrade sig om dagens ungdomar var gamla tanter och gubbar med senildrag vars höjdpunkt i veckan var pannkaka efter ärtsoppan på Torsdagar - och som borde lära sig att gilla läget.
Som borde prova på att dra ner en Coca Cola i strupen, lära sig skicka iväg ett sms samtidigt som dom matade sin Tamagotchi och lyssnade på Limp Bizkit.
Varför skulle dom vara emot utvecklingen så mycket tänkte jag. Menar, Destinys Child och Vangaboys var hästlängder bättre än Blondie och ABBA all together.

Ja! Så resonerade min infekterade tonårshjärna. Jag tänkte att livet var härligt (inte YOLO). Pommes till lunchen i stället för den tradiga jävla skollunchen. "- Vi drar till hundratju`ettans!", hette det när klockan närmade sig tolv och lokala gatuköket verkade mer lockande än matsalen.

Då hade jag inte så svårt att hänga med i teknologin. Fick väl min första mobil när jag gick i nian. En tegelsten med block-bokstäver och grönt bakgrundsljus. Nokia - connecting people. Sjukt smart uppfinning. Missade man bussen kunde man alltid skicka ett meddelande....till en kompis. Till ens föräldrar gick inte att skicka. Dom hade inga mobiler. När dom väl skaffade sig så hade vi lärt oss både mms:a och besöka det stora kusliga Internetet på "nallarna". Det var kusligt för ingen förstod vad det skulle kosta om man råkade använda det. Vi fick internet på datorerna i skolbiblioteket. Man kunde skriva ut idolbilder på Leonardo Dicaprio om man var snabb, innan biblotekarien hann se vad vi skrev ut. Sen kunde man spara slanten man tänkt lägga på en planch från filmen "Titanic". Hemma tog bläcket i skrivaren slut innan det ens hunnits sättas i. Plus att man fick skriva upp sig på en lista och "boka" tid för när man ville sitta framför skärmen. För telefonlinjen skulle kunna vara fri att ta emot samtal. Sen ett jäkla brusande när den kopplade upp sig. Och helvetet som uppstod när någon skulle ringa ett samtal och man hade två minuter kvar innan den uppbokade stunden var klar. Jisses. Snabbmat var ett undantag - och något lyxigt. En gång körde pappa mig och mina bröder hela vägen till Ronneby för han ville vi skulle besöka en restaurang som severade omtalade hamburgare. Det var ett Mc Donalds. HAHA Kom ihåg att han var sur att man fick vänta sålänge. Kanske inte så konstigt när varenda päron till farsa och apelsin till morsa i hela blekinge skulle dit, och prova sig på den nya sortens burgare. Andra visor blev det när dom byggde ett Mc Donalds i Karlshamn. Då slogs vi om få följa med när pappa skulle till Synsam. Kanske gjorde han ett stopp på "Donken" om vi tjatade tillräckligt länge?!

Vi befann oss mitt i en "uppväxling" i industrisamhället. Man körde i tredje växeln kändes det som, men nu la man i femman. Ingen paus i fyrans växel - vi var miljösmarta - tänkte man. Moderna. Hängde med.
(Referensen är från min körskolelärare som tjatade om hur man skulle växla från trean efter en jävla massa gasande och direkt till femmans - för att minska onödiga utsläpp.)

Men det var ju det. Idag kom jag på mig själv tänkandes det jag lovat mig själv att aldrig tänka. När jag satt i mitt Feng Shui-kök och tuggade tråkig havregrynsgröt och för-löskokta ägg. Tanken som drabbade mig var: "Det var bättre förr."
Jävla skit!!  Jag skulle ju aldrig tänka så. Min tur att längta efter pannkaka nu eller?! Va fan...

Jag blir bara ledsen att isbjörnarna inte har några isblock att simma till, att orangutangerna inte har någon regnskog att bo i, att en plattskärm är vanligare i ett hem än att sällskapspelen har en given plats i bokhyllan. Att is-polerna smälter men att Grevinnan Terro Von Finans hellre köper en ny bad-pool till Slugi än lyssna på vad han verkligen försöker säga. Han vill inte ha en pool med klor och blått vatten i, utan en sån som finns på norra och södra jordklotet.

Alltså: Jag är ingen "miljö-människa".
Jag är ingen "Greenpeace`are".
Jag är ingen "hej-babbe-ribba-maskros till middá".
Jag är ingen "Save the world" (mer än att jag gillade Swedish House Maffias version av det hela)
Jag är ... och så vidare inom temat.

Men jag är medveten.

Och det skrämmer skiten ur mig...!

Men jag tror på dagens ungdom. Jag jobbar ju för sjutton med den. Slugi är slug. Han fattar.
Men hans mamma, Grevinnan. Hon borde lyssna lite bättre. Höja blicken från Iphonen och vara en bra förebild.
Kanske besöka nästa miljöstation tillsammans med sin guldklimp och visa vad hon kan och vet. För visst vet hon.Hon ska bara förmå sig att visa det också. Så att Slugis namn kan fortsätta vara Slugi och inte Not-Dugi.
Våra ungdomar behöver förebilder. Jag måste vara en sån. Typ som Leonardo var för mig. Men låt oss inte göra oss kända efter låtit jorden skjunka - liksom Titanic. Låt oss bli kända för att vi stoppade upp en alltför skrämmande utveckling.

Och låt huttiga människor åka Vasaloppet många gånger till framöver! :)

Pssst...Jag vill inte framstå som en moraltant med pekpinne. För jag vet mycket lite om ämnet, dels så märktes det eftersom jag fått googla följande ord:

- Isbjörnar
-  Vasaloppet
- Musik under 60/70/80-talet.
- Samt hur man stavar till Tamagotchi, Feng Shui och Nordpolen. Inte två O i Nordpolen!

HAHA x)
 
Sincerely Yours.
Kommentarer:
2014-02-26 @ 22:47:22
#1: Emelie

Underhållande som vanligt när du varit i farten!! Inte ett dugg förvånad, du kan trolla med orden och göra världens tråkigaste ord intressanta och roliga! Du är en naturbegåvning så snälla fortsätt sprida och dela med dig av dina texter! Keep up the good work Sara! :)

2014-04-06 @ 18:41:18
#2: Ninna

...eller som min dotter sa en gång då jag berättat om min barndoms 70-tal och mitt underbara 80-tal som tonåring: - Mamma, ibland önskar jag att jag växt upp när du var ung. Ni verkade ha mycket roligare!

Ja... Det var bättre förr! ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: